Pandemic Ethical and pedagogical challanges

Main Article Content

João Décio Passos

Abstract

The reflection raises the ethical and pedagogical challenges of the new coronavirus pandemic. Anchored in the teaching practice of theology at the university, it presents a state of the art of the current situation and seeks ways to discern the facts, interpretations, and religious meanings given to them. The presentation of the pedagogical challenges of critical discernment of both information and classes in remote format are relevant. It adopts the notion of signs of the times offered by Vatican II as a posture and method of analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Passos, J. D. (2020). Pandemic Ethical and pedagogical challanges. ESPAÇOS - Revista De Teologia E Cultura, 28(2), 179–189. Retrieved from https://espacos.itespteologia.com.br/espacos/article/view/733
Section
Seção Dossiê
Author Biography

João Décio Passos

livre docente em teologia, professor do Itesp e no programa de Estudos Pós-graduados em Ciência da Religião, da PUC-SP.

References

BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.
DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo; ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DOWBOR, L. Além da pandemia; uma convergência de crises. In PASSOS, J. Décio (Org.). A pandemia do coronavírus; onde estivemos? Para onde vamos? São Paulo: Paulinas, 2020a.
DOWBOR, L. O capitalismo se desloca; novas arquiteturas sociais. São Paulo: Edições Sesc, 2020b.
ESTRADA, J.A. A impossível teodiceia; a crise da fé em Deus e o problema do mal. São Paulo: Paulinas, 2004.
FRANCISCO. Encíclica Laudato Si’. São Paulo: Paulus/Loyola, 2015.
GADAMER, H.-G. Verdade e método; traços fundamentais de uma hermenêutica filosófica. Petrópolis: vozes, 2002.
GESCHÉ, Adolphe. O mal (Coleção Deus para pensar). São Paulo: Paulinas, 2003.
HARVEY, D. et. al.. Coronavirus e a luta de classe. Brasil: Terra sem amos, 2020.
MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2003.
MONTENEGRO, D. O covid-19 e nosso longo transe político. In AUGUSTO, C. Brandão-SANTOS, Rogério D. Pandemias e pandemônio no Brasil. São Paulo: Tirant lo Blanch, 2020.
PASSOS, J. D. (Org.). A pandemia do Coronavirus; onde estivemos? Para onde vamos? São Paulo: Paulinas, 2020.
SANTOS, B. S. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.
TOMÁS DE AQUINO, Suma teológica Vol. I. São Paulo: Loyola, 2001.
TRACY, D. A imaginação analógica; a teologia cristã e a cultura do pluralismo. São Leopoldo, 2006.
WIEVIORKA, M. Crise financeira ou mutação social? In CASTELLS, M. et. al. (Org.). A crise e seus efeitos; as culturas econômicas da mudança. São Paulo: Paz e Terra, 2013.