The silence of the chants of the Folia dos Santos Reis in the Morro do Abrigo. Neighborhood - impact of social isolation on religious practices
Main Article Content
Abstract
The article intends to examine some objects that have a representation of the “sacred” in the popular religious festival, Folia dos Santos Reis, in the neighborhood of Morro do Sheldo, located in the municipality of São Sebastião, a coastal region of the State of São Paulo. We selected the Flag for understanding, it being the identity element of this religious manifestation. We seek to problematize the permanence of this cultural tradition, presenting its character of cultural resistance in the face of the social isolation imposed by the Pandemic of COVID-19. The work is part of the field of Material Religion, we use ethnography, as a participative observer, to describe life as it is lived and experienced by a community, in a specific time and place.
Downloads
Article Details
References
APPADURAI, A. (Org.) A vida social das coisas - As mercadorias sob uma perspectiva cultural.Tradução Agatha Bacelar. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense. Série Antropologia e Ciência Política, v. 41. 2ª edição, 2021.
ASAD, T. Toward a genealogyofthe concepto f ritual. In: GenealogiesoftheReligion: discipline andreasonsof Power in theChristianityand Islam. Baltimore: Johns HopikindUniversity Press, 1993, p.55.
BITTER. D. Bandeiras e máscaras: sobre a relação entre pessoas e objetos materiais nas Folias de Reis.A alma das coisas: patrimônio, materialidade e ressonâncias. 2013, p.137.
BRANDÃO, C.R. O saber, o cantar e o viver do povo. São José dos Campos/SP: Centro de Estudos da Cultura Popular: Fundação Cultural Cassiano Ricardo. 2009, p.15.
CABRAL, I.J..A Materialidade da fé: sacralização dos objetos nas Folias de reis de Itaguari – GO. Revista Mosaico. ISSN 1983-7801. Revista de História, Goiânia, v. 12, pp.04-285, dez. 2019. doi:http://dx.doi.org/10.18224/mos.v12i1.7393. Disponível em:<http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/mosaico/article/view/7393.> Acesso em: 17 nov. 2020.
DE VRIES, J. P. M.L.KeltischeReligion. Die Religionen der Menschheit 18. Stuttgart. 1961, p.86.
DIOCESE DE SANTOS. Protocolo Diocesano para as Celebrações dos Sacramentos com participação dos fiéis. Decretos e Nomeações, Notícias da Diocese. Orientações e normas diocesanas para os Sacramentos. Publicado em 28/07/2020. Disponível no site: http://diocese-sjc.org.br/protocolo-diocesano-para-as-celebracoes-dos-sacramentos-com-participacao-dos-fieis-no-contexto-da-pandemia-da-covid-19/>. Acesso em: nov. 2020.
DURKHEIM, E. As Formas Elementares da Vida Religiosa:o sistema totêmico na Austrália. São Paulo: Paulinas. 1989, p.456.
G1 VALE DO PARAÍBA E REGIÃO. Justiça suspende missas no Santuário Nacional de Aparecida por causa do Coronavírus, SP. Publicado em 14/03/2020. Disponível no site: https://g1.globo.com/sp/vale-do-paraiba-regiao/noticia/2020/03/14/justica-suspende-missas-no-santuario-nacional-de-aparecida-por-causa-do-coronavirus-sp.ghtml>. Acesso em: out. 2020.
GELL, A.The artandagency. Ananthropologicaltheory. Oxford University Press, Oxford: Clarendon,1998.
GIUMBELLI, E.; RICKLI, J.; TONIOL, R. (org.). Como as coisas importam: uma abordagem material da religião. Textos de Birgit Meyer. Porto Alegre: UFRGS. 2019, pp.09-111.
GODELIER, M. O Enigma do Dom. Trad.: Eliana Aguiar. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
GOSDEN, C. e MARSHALL, Y. The Cultural BiographyofObjects.World Archaeology, vol. 31, No. 2, out de 1999,pp. 169-178. Disponível em: <http://www.jstor.org/stable/125055>. Acesso em: set. 2020.
GUARINELLO, N. L. Festa, trabalho e cotidiano.In: JANCSÓ, I.; KANTOR, I. (Ed.). Festa: cultura e sociabilidade na América Portuguesa, volume II. São Paulo: EDUSP/FAPESB/Imprensa Oficial, 2001, p.972.
INGOLD, T. Against Materiality.In: INGOLD, T. BeingAlive: Essayson Movement, Knowanddescription.Londres/NY:Routledge,2011.p.19-32
IPHAN. Instituto do Patrimônio Histórico e Artístico. IPHAN amplia lista de Patrimônio Cultural do Brasil. Publicado em 10 de dezembro de 2010. Disponível em: http://portal.iphan.gov.br/noticias/detalhes/3156>. Acesso em: 22 jun. 2020.
KNOTT, K. Spatialtheoryandmethod for thestudyofreligion, Temenos, Volume 41 (2), 153 - 184. Universityof Leeds, 2005.
MAUSS, M. Sociólogo e Antropólogo. Trad.Paulo Neves. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
MORGAN, D. The sacred gaze. Religious visual culture in theoryandpractice. Los Angeles: Universityof California Press. 2005.
MS, 2020. Ministério da Saúde. O que é COVID-19. Disponível em:<https://coronavirus.saude.gov.br/sobre-a-doenca>. Acesso em: 03 nov. 2020.
RESSURREIÇÃO, R. D. São Sebastião: transformações de um povo caiçara. São Paulo: Humanitas, USP/SP, 2002.
RIOS, S. Os cantos da festa do Reinado de N. Sra. do Rosário e da Folia de Reis.Revista Sociedade e Cultura, v. 09. Número 01. Jan/junho, 2006, pp.65-76. Universidade Federal de Goiás. Goiânia. Disponível no site:<http://redalyc.org./articulo>. Acesso em: out. 2020.
SOUZA, P.R. Protectionmaskswithreligiousmotifs: COVID-19 produces new religiousmateriality. InternationalJournalofLatin American Religions.Disponível em: <https://doi.org/10.1007/s41603-020-00117-z>. Acesso em: set. 2020.
STUMP, R. W. 1951. A geografia da religião: fé, lugar e espaço. Estover Road, Plymouth PL6 7PY, Reino Unido, 2008:Rowman&LittlefieldPublishers, Inc. 1951, p.222.
WILDMAN, W. J.; BULBULIA,J.; SOSIS, R.; SCHJOEDT, U.Religionandthe COVID-19 pandemic.ReligionBrainBehay 10(2):115-117, 2020. https://doi.org/10.1080/2153599X.2020.1749339